donderdag 30 september 2010 – (Marleen De Geest) – Vrouwen creëren een verbondenheid en overwinnen daardoor de grootste moeilijkheden, op die manier verwierven ze bijvoorbeeld het stemrecht. Dat zusterlijk samenspannen lijkt weer helemaal terug met dank aan het internet, zo stelt een artikel in de Britse krant ‘The Independent’.
[ad#ad1]
Binnenkort komt de film ‘Made in Dagenham’ uit over 187 arbeidsters in de Ford vestiging van het gelijknamige plaatsje die in 1968 gingen staken, volgens de trailer belooft de prent uitzonderlijk goed te worden.
De vrouwelijke monteurs in Dagenham hadden de status en het loonbriefje van ongeschoolde arbeiders en wensten dat beide gelijkgeschakeld werden met die van de mannelijke collega’s. Iedereen, van echtgenoten over vakbonden tot politici, keerde zich tegen hen. Maar de vrouwen bleven samen klitten en na drie weken standvastige actie verkregen ze dat ze 92 procent van het loon van de mannen ontvingen. ‘Hoe ze het hadden klaargespeeld?’ vraagt een reporter in de film waarop een van de hoofdpersonages onomwonden stelt: ‘we zijn vrouwen.’
De jaren ’70 van de vorige eeuw lieten wel meer van die samenhorigheid tussen vrouwen zien en de tweede feministische golf was niet meer te stuiten. Maar in de decennia daarna leek er de vrouwen meer te verdelen dan te verenigen. Ze werden individualistisch en gingen elkaar zelfs wantrouwen. Competitie zette de toon.
Afgezien daarvan drukten mannen nog steeds hun stempel op de relaties tussen vrouwen, stelt de Britse columniste Virginia Ironside in ‘The Independent’. Zonder man stelde je als vrouw niets voor. Als vriendinnen niet kwamen opdagen omdat ze plots een date met een vriendje hadden, nam je het hun niet kwalijk. Mannen waren te belangrijk om ze af te schepen.
In het sociaal cultureel klimaat van vandaag speelt een en ander geen rol meer. Vrouwen kunnen alles bereiken wat ze willen en ervaren geen ongelijkheid in het dagelijks leven. Gender hoeft niet per se een issue te zijn.
Toch wordt de cohesie tussen vrouwen weer groter. De economische crisis heeft vrouwen ook hard geraakt, zo niet rechtstreeks dan toch in het budget dat ze kunnen spenderen. Bovendien biedt het internet een forum aan vrouwen om hun zeg te doen. Het belang van vrouwelijke commentaren op het internet, vrouwensites en communities ontgaat marketeers evenmin. ‘Zusterschap’ wordt nu op Twitter en Facebook gevierd.
[ad#ad3]