Social media gewoon onmisbaar voor Nederlandse zakenvrouwen

Door | juni 1, 2011

woensdag 1 juni 2011 – (iv) – Nederlandse zakenvrouwen kunnen niet meer zonder social media, zo leert een enquête bij tachtig deelneemsters aan de tweede editie van de Afas Leading Ladiesday.

[ad#ad1]

Social media zijn een uitstekend middel om dingen voor elkaar te krijgen en voor het onderhouden van een zakelijke netwerk.

Uit het onderzoek naar aanleiding van de Leading Ladiesday kwam naar voor dat vrouwelijke leidinggevenden en ondernemers heel actief zijn op social media. Ruim 60 procent van de ondervraagde managers en ondernemers geeft aan niet meer zonder social media te kunnen voor het onderhouden van zakelijke contacten en letterlijk alle respondenten gaven aan social media wel eens in te zetten voor werk gerelateerde zaken. LinkedIn is het meest populaire platform met bijna 94 procent, gevolgd door Twitter (54 procent) en Facebook (27 procent).

Zowat 85 procent van de respondenten gebruikt social media ook privé. Opvallend daarbij is dat LinkedIn, het medium dat juist is opgezet voor professioneel netwerken, ook privé het meest gebruikt wordt. Met enige afstand gevolgd door Facebook (44 procent) en Twitter (35 procent).

Mobiel netwerken blijkt erg in trek bij de Nederlandse zakenvrouw. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan een smartphone, PDA of iPhone te gebruiken voor het bezoeken van sociale netwerksites, en 57 procent gebruikt een laptop. Op de derde plaats volgt de desktop PC.

Persoonlijk contact gaat niet verloren

Bijna 98 procent is minimaal één dag per week zakelijk actief op social media, waarbij 28 procent zelfs aangeeft elke dag actief te zijn op sociale netwerksites.

Bij privégebruik ligt dit aanzienlijk lager, ‘slechts’ 78 procent is dagelijks te vinden op social media. Verreweg de meeste respondenten besteden gemiddeld een half uur op de diverse sociale netwerksites, die zorgen voor de nodige inspiratie. Het bijhouden van waar anderen mee bezig zijn, ofwel ‘gluren bij de buren’, blijkt met 73 procent de meest populaire activiteit op social media. Maar vrouwelijke managers en ondernemers zijn ook actief in het starten van en deelnemen aan groepen en discussies. Meer dan de helft plaatst regelmatig posts, tweets, comments of reacties.

Ondanks de populariteit van de social media gaat er niets boven persoonlijk contact, zo blijkt uit het onderzoek. Want 65 procent van de ondervraagden zegt dat het gebruik van social media niet ten koste gaat van persoonlijk netwerken. De eerste contacten via social media leiden in veel gevallen tot een face-to-face kennismaking. De twee communicatievormen ondersteunen en versterken elkaar.

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten