woensdag 14 september 2011 – (Marleen De Geest) – Zonder stijlvolle verpakking en met een duidelijke waarschuwing voor het gezondheidsrisico slaan sigaretten minder aan bij vrouwen, zo wijst een kleinschalig Brits onderzoek uit. Het begin van een geslaagde ontradingscampagne?
[ad#ad1]
Jong volwassenen zijn niet onverschillig voor de manier waarop sigaretten verpakt zijn. De stijlvolle verpakking zou zelfs wel eens een van de redenen zijn waarom ze aan hun gewoonte vasthouden.
Wetenschappers van het Stirling University Institute for Social Marketing deden ter zake een kleinschalig onderzoek.
Een kleine groep rokers, 48 vrouwen en mannen tussen 18 en 35 jaar oud, kregen saaie pakjes met prominente waarschuwing voor het gezondheidsrisico om hun sigaretten in te stoppen. Ze dienden een gedetailleerde vragenlijst in te vullen omtrent het gebruik van sigaretten in deze verpakking.
Daaruit bleek dat ze minder vaak sigaretten uit het pakje haalden en de pakjes ook minder dikwijls werden doorgegeven. Ook werden de lelijke pakjes meer verstopt.
Het resultaat was meer uitgesproken bij vrouwen dan bij mannen, ze bleken onder invloed van de minder fraaie verpakking eerder negatief tegenover hun gewoonte te staan.
De onderzoekers weten dat de kleine studie statistisch niet significant is en de resultaten slechts richtinggevend kunnen zijn voor verder onderzoek. Roken als ‘lifestyle’ beschouwen zou volgens hen niettemin een uitgangspunt kunnen zijn voor een ontradende benadering.
[ad#ad3]