donderdag 19 augustus 2010 – (Marleen De Geest) – In de Verenigde Staten gooien de sociale media en de ‘connected lifestyle’ die onder meer smartphones met zich meebrengen het dagelijks leven van de vrouwelijke gebruikers wel eens overhoop. Zo blijken hypergeconnecteerde bedienden het moeilijk te vinden om hun kantoor te verlaten en bezoeken vrouwen de sociale netwerksites op elk uur van dag of nacht.
[ad#ad1]
Onderzoek van Oxygen Media Insights Group wees uit dat veel jonge vrouwen de klok rond met vrienden, familie en zelfs werk contact willen houden. Zo gaf een derde van de sociale mediagebruiksters tussen 18 en 34 jaar oud aan al met de PDA in de hand in slaap te zijn gevallen. Facebook checken is het eerste wat ze doen als ze ’s ochtends hun ogen openen. Een vierde onderbreekt zelfs de nachtrust om boodschappen te lezen en een vijfde rapporteert ook ’s nachts Facebook na te kijken. Wat al aardig op compulsief gedrag begint te lijken.
Burst Media onderzoek onthult bovendien dat over alle leeftijdsgroepen en gender heen iedereen smartphone en netbook aan het hart drukt. Maar vrouwen tussen 35 en 54 jaar oud drukken het meest het gevoel uit ‘verloren te zijn’ als ze zich niet geconnecteerd weten.
Jonge mannen geven dan weer het vaakst aan eens een pauze in het technologie gebruik te willen inlassen.
Voor vrouwen vormt de PDA haast onmisbaar gezelschap omdat ze er niet enkel mee communiceren maar ook organiseren. Zeven op de tien vrouwen coördineren de familieactiviteiten via de smartphone.
Geen wonder dat marketeers hen langs die weg weten te vinden. Onderzoek van ComScore stelt dat vrouwen iets minder dan de helft van de gebruikers uitmaken doch wel zestig procent van de online aankopen afwerken. Ze besteden daarbij vaker kleinere bedragen in vergelijking met mannen. Zeventig procent van toestellen, accessoires en juwelen worden door vrouwen aangekocht, zestig procent van boeken en muziek en iets minder dan de helft van alle op het net bestelde bloemen en geschenken.
[ad#ad3]