donderdag 13 oktober 2011 – (Marleen De Geest) – Op de werkvloer wordt een vrouwelijke medewerker des te meer gewaardeerd als ze een rok draagt en smaakvolle make up heeft aangebracht. Wie puur op haar competenties of natuurlijke uitstraling rekent, gaat voor het halve werk, stellen twee onderscheiden onderzoekjes.
[ad#ad1]
Wat heeft competentie met de juiste oogschaduw of lipstick te maken? Niet echt veel. Wat niet belet dat vrouwen met een smaakvolle make up als aantrekkelijker worden gepercipieerd, en wat belangrijker is in een werksituatie, door hun medewerkers worden ze tevens als meer competent en vertrouwenwekkend gezien dan wanneer ze onopgemaakt verschijnen. Zo blijkt uit onderzoek dat weliswaar door Procter & Gamble werd bekostigd maar door gereputeerde wetenschappers van Harvard en Boston University werd uitgevoerd.
De onderzoekers fotografeerden een groep van vijfentwintig vrouwen tussen twintig en vijftig jaar oud in vier situaties, zonder make up, met een heel lichte make up en natuurlijke uitstraling, professioneel opgemaakt en tenslotte met een ‘glamour look’.
Ze werden door een groep van 149 mensen waaronder 61 mannen eerst heel kort, slechts een fractie van een seconde, bekeken. Daarna kon een andere groep de foto’s uitvoerig zien. Beide groepen schatten de vrouwen met make up als meer competent in. Dat komt omdat de ogen en lippen zich meer geprononceerd tegen de huid aftekenen, stellen de commentatoren van de studie.
Professor Etcoff is auteur van het boek ‘Survival of the prettiest’ en is niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. Wat de ‘glamour look’ betreft, raadt ze vrouwen wel enige voorzichtigheid aan. Op termijn kan die voor effect hebben dat mensen je als minder te vertrouwen percipiëren.
Een wetenschappelijk medewerkster van P & G geeft dan weer aan dat glanzende lipstick met een diepe kleur je een air geeft van ‘ik ben hier de baas’. Wie zich gewoon coöperatief wil opstellen, kan beter voor een zachtere tint kiezen.
Tijdverlies, meent Deborah Rode, professor aan de Rechtsfaculteit van Stanford University, ze schreef ook het boek ‘The Beauty Bias’. ,,Mensen moeten zich niet op het uiterlijk focussen maar de echte competenties beoordelen. Ik draag geen make up, de kwaliteit van mijn lessen heeft niets met mascara te maken.”
Waarop professor Etcoff repliceert dat vrouwen make up niet voor anderen, of meer bepaald mannelijke tegenspelers, hoeven aan te brengen maar dat wel degelijk voor zichzelf kunnen doen. Make up bepaalt mee hoe je je voelt, het geeft meer zelfvertrouwen. Je uitstraling is een van de weinige factoren die je zelf onder controle kan houden te midden van tal van onberekenbare gebeurtenissen, aldus Etcoff.
P&G/Dr. Etcoff Cosmetic Perceptions door multivu
Een rok voor een eerste professionele indruk
Vrouwen die een rok dragen op de werkplek zouden dan weer meer kans hebben om promotie te maken dan vrouwen die bij een broek zweren. Dat beweert Karen Pine die onderzoek ter zake leidde aan de universiteit van Hertfordshire.
Een rok maakt een betere eerste indruk, die komt trouwens heel snel tot stand en is vaak accuraat, meent Pine.
Vrouwen moeten op de werkplek streven naar een identiteit die een evenwicht zoekt tussen aantrekkelijkheid en professionaliteit.
Wie louter op haar persoonlijkheid rekent, komt een klein beetje bedrogen uit. ‘Dressing to impress’ blijft het adagium.
[ad#ad3]