woensdag 6 januari 2010 – (Marleen De Geest) – Is het leven duurder voor vrouwen dan voor mannen? Voor een brood betalen we hetzelfde bedrag maar niet voor een knipbeurt bij de kapper bijvoorbeeld. Hoewel mannenkapsels soms gesofisticeerder zijn dan een vrouwensnit en er ook nog eens een baardtrim bovenop komt.
[ad#ad1]
De Amerikaanse vrouwenmarketeer Michelle Miller attendeert vrouwen op genderdiscriminatie als het om prijzen gaat. Als voorbeeld neemt ze scheerschuim voor baard en scheerschuim voor lichaamsontharing bij vrouwen en de bijhorende scheerblaadjes. De producten die voor mannen zijn bestemd, vallen systematisch iets goedkoper uit dan deze voor vrouwen.
Ook in onze supermarkten blijkt dat het geval te zijn: 4.75 euro voor scheerschuim voor vrouwen tegen 2.47 voor de mannelijke versie en meer dan vijf euro voor scheermesjes voor vrouwen tegen ongeveer vier euro voor de exemplaren voor mannen.
Het moet gezegd dat de mannelijke varianten rechttoe rechtaan zijn en vrouwen blijkbaar behoefte aan bijkomende geurtjes en verzachtende ingrediënten hebben. Zo moet de consument wel de dwaalwegen van de marketeer volgen waarbij weinig mensen zicht hebben op de effectiviteit van producten en hun ingrediënten.
Het prijsverschil zou ook gelden voor pijnstillers, aldus Miller. Een pijnstiller die vermeldt dat je er pijnlijke menstruatie mee bestrijdt, is duurder dan een doorsnee pijnstiller terwijl ze beide dezelfde samenstelling hebben.
Stomerijen rekenen volgens Miller meer aan om vrouwenkleding te reinigen dan om een herenpak te stomen. En van kappers weten wij het ook wel zeker. Een knipbeurt voor een man is minder duur dan een die voor een vrouw. De verzorgende crèmes en hoofdmassage zullen er vast voor iets tussenzitten maar evengoed de overtuiging dat vrouwen na wat verwennerij minder kritisch het prijskaartje gaan bekijken.
[ad#ad3]