Gekneusd in stijl

Door | oktober 5, 2011

woensdag 5 oktober 2011 – (Marleen De Geest) – ‘Een schandalige reclamecampagne’, de Canadese seksuologe Jocelyne Robert schreeuwt haar verontwaardiging van de daken.

[ad#ad1]

Een Canadees kapsalon presteert het om een door familiaal geweld toegetakelde vrouw te voorzien van een flamboyant kapsel, de slogan luidt ‘Look good in all you do’. Dat het blauwe oog overduidelijk maquillage is, verandert niets aan de boodschap.

Een jonge vrouw zit rechtop en puntgaaf op een zetel, op een blauw getimmerd oog na. Haar man staat achter haar en houdt een halssnoer klaar om het haar om te hangen, of wil hij haar aan de ketting leggen?

De Franse seksuologe Jocelyne Robert stootte deze zomer al op de reclame campagne van het Canadees kapsalon ‘Le Fluid Hair Salon’. Meteen werd ze razend over de manier waarop glamour en erotiek in de foto samen gaan met brutaliteit. Op die manier lijkt er een goede kant aan familiaal geweld te zitten of wordt het in ieder geval gebanaliseerd, windt Robert zich op.

Ze gaf haar verontwaardiging meteen aan het kapsalon in kwestie door. Dat nam uitgebreid de tijd om te reageren. Uiteindelijk liet het toch weten te begrijpen dat slachtoffers van geweld door de campagne zouden kunnen gechoqueerd zijn. Toch menen de zaakvoerders van de vrijheid van expressie te kunnen genieten en trekken ze de campagne niet in.

Dit antwoord maakte Robert pas echt woest, alsof niet alle vrouwen gevoelig zijn voor het onrecht dat van de campagne uitgaat. En vrijheid van meningsuiting en een creatief proces dienen nog altijd de goede smaak te respecteren, vindt ze. Wat van deze barbaarse boodschap niet kan worden gezegd.

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten