(tvd) Wie zelf niet op Facebook zit, zal zich al wel eens afgevraagd hebben hoe een site die teert op ontboezemingen van gebruikers zo succesvol kan zijn. Onderzoekers van de Amerikaanse Harvard universiteit stelden vast dat Facebook en gokautomaten iets gemeen hebben.
[ad#ad1]
De neurowetenschappers publiceerden vorige lente een onderzoek dat een mogelijke verklaring levert voor de aanhoudende stroom statusupdates: onze persoonlijke gedachten delen, activeert het beloningssysteem in onze hersenen.
De onderzoekers voerden mri-scans uit bij 212 testpersonen terwijl ze hen vragen stelden over hun meningen en persoonlijkheid, en over die van andere mensen. Daaruit bleek dat het mesolimbisch dopamine systeem – waar zich het beloningssysteem van ons brein bevindt – actiever was bij de vragen over de eigen mening en persoonlijkheid. Dat dit systeem reageert op primaire beloningen (voedsel en seks) en secundaire beloningen (geld) was al langer geweten, maar het is de eerste keer dat onderzoekers vaststellen dat het oplicht bij wat zij ‘zelfonthulling’ noemen.
Enigszins paradoxaal blijkt zo dus dat persoonlijke informatie delen met anderen vooral iets is dat we voor onszelf doen.
Eerder onderzoek toonde al aan dat sommige online activiteiten – zoals je e-mail of twitterstream checken – het beloningssysteem van de hersenen stimuleert. Net als bij het spelen op een gokautomaat zetten deze activiteiten dat deel van de hersenen in overdrive omdat het een mogelijke beloning anticipeert. Vaak komt er niets uit de bus, soms een kleine prijs en soms de jackpot. De respons op dit onvoorspelbare patroon is diep geworteld in onze hersenen. Het is ook deze cyclus van opwinding en spanning die dieren motiveert om te blijven jagen op voedsel. E-mail inboxen en gokautomaten spelen in op dit aandachtsmechanisme dat er eigenlijk voor moet zorgen dat we gefocust blijven op onze belangrijkste taak: onszelf in leven houden.
Hoewel Facebook en onze zoektocht naar voedsel schijnbaar niets met elkaar te maken hebben is het dus toch dat primaire instinct dat kan verklaren waarom 96 procent van de Amerikanen die online actief zijn, gebruik maakt van sociale netwerken: ze leveren prikkels die een soort van high veroorzaken. Nu blijkt dat ook het verspreiden van deze prikkels dit effect heeft, is het enorme succes van Facebook weer een beetje minder verbazend.
The Atlantic – The Selfish Meme
[ad#ad3]