Direct mail en borstvoedingsbeha’s vallen in de prijzen bij mabizz

Door | maart 16, 2012

Daniëlle Vanwesenbeeck van Mastermail wint de Womed Award 2011, de prijs voor de vrouwelijke ondernemer van het jaar. De prijs voor de Belofte, een nieuwe categorie voor startende onderneemsters, gaat naar Roeline Ham van Boobs-‘n-Burps.

Met de Womed Award – Women in Enterprise and Development- wil mabizz een uitzonderlijke onderneemster, die minstens vijf jaar haar eigen zaak runt, in de kijker zetten. De prijs voor Belofte van het jaar gaat naar een startende onderneemster die minder dan 5 jaar als zelfstandige in hoofdberoep actief is in haar eigen zaak.

[ad#ad1]

Uit de genomineerde vrouwelijke ondernemers koos de jury vier finalisten: Anne Chapelle van www.32.be, Liese Verhaeghe van www.beauty-energy.be, Greetje Demuelenaere van www.merkenmarketeers.be en Daniëlle Vanwesenbeeck van www.mastermail.be.

Vanwesenbeeck wordt door de jury geloofd omwille van haar durf om berekende risico’s te nemen, haar talent om opportuniteiten om te zetten in mooie bedrijfsresultaten en om haar inspirerende houding naar toekomstige collega-onderneemsters.

De Womed Award winnares besloot acht jaar geleden, met een achtergrond in de mailingsector, zelfstandig ondernemer te worden en richtte MasterMail op. Het bedrijf zorgt voor het coördineren en verwerken van direct mailings. Op enkele jaren tijd is MasterMail uitgegroeid tot een KMO met een omzet van 2,8 miljoen euro en vijftien werknemers.

 Vakkundig advies op delicaat terrein

 Roeline Ham van Boobs-‘n-Burps wint de prijs voor de Belofte van 2011. Eerder werd ze verkozen tot provinciale laureaat voor Vlaams-Brabant. Boobs-‘n-Burps noemt zich ‘de kruispuntbank voor zwangere buiken, borsten en hun noden. De Delhaize voor aanstaande en jonge moeders.’

Roeline Ham ging van start met de eerste borstvoedingswinkel in België in het Brabantse Dilbeek en opende in februari 2012 een tweede winkel in Antwerpen.

In New York werkte Roeline Ham ooit in de Upper Breast Side winkel waar benodigdheden voor  borstvoeding werden verkocht. Ze vloog het concept mee over en bedient met Boobs-‘n-Burps borstvoedende mama’s in Vlaanderen en het Brusselse. Een even wezenlijk deel van de activiteit vormt het welwillend en professioneel advies, cursussen en events om de vaardigheid van het borstvoeden over te brengen. De jury loofde haar voornamelijk omwille van haar innovatieve en vastberaden droom om een eigen zaak te starten. Ook haar vrouwvriendelijk beleid, maatschappelijke inzet, en de groei van het bedrijf vielen op.

 Eigen baas

 Uit de enquête bij 690 – mannelijk en vrouwelijke – ondernemers die sinds minder dan vijf jaar gestart zijn, blijkt dat er geen fundamenteel verschil is tussen mannen en vrouwen in ambities en aanpak van zaken doen, wel enkele subtiele accentverschillen. Zowel bij mannen als vrouwen vormt het realiseren van een project, het verzilveren van hun passie en de zelfstandigheid de motivatie om een eigen bedrijf uit te bouwen. Opvallend is dat bij vrouwen de eigen zelfstandigheid waarborgen veel zwaarder weegt. Mannen wensen vooral een eigen bedrijf uit te bouwen en hun passie laten renderen.

Groei betekent zowel voor mannen als vrouwen een hogere omzet en persoonlijke groei. Mannen en vrouwen leggen de nadruk op een kleine, goed draaiende zaak met focus op kwaliteit. Internationalisering en bijkomende vestigingen scoren bij beiden het laagst. Mannen en vrouwen ondervinden vaak problemen bij de groei, ongunstige marktomstandigheden, het moeilijk verkrijgen van financiële middelen en een gebrek aan ondersteuning zijn de belangrijkste stoorzenders.

De meerderheid van de mannen en vrouwen ziet de crisis als uitdaging en kans. Ze verwachten in de toekomst dat klanten meer oog zullen hebben voor kwaliteit. Toch zijn er verrassende verschillen. Als persoonlijke uitdagingen voor ondernemers komt voor mannen de combinatie werk en gezin op de eerste plaats, gevolgd door stress en de hoeveelheid werk. Vrouwen noemen achtereenvolgens stress en het vele werk, pas op de derde plaats komt de combinatie met het gezin.

[ad#ad3]

 

Een reactie achterlaten