Mode iconen Elsa Schiaparelli en Miucci Prada krijgen een expo in het Metropolitan Museum of Art in New York. ‘Een leven in Beelden’ van grafisch kunstenares Dodo is te zien in de Kunstbibliotheek in Berlijn.
[ad#ad1]
Elsa Schiaparelli moest de ereplaats in de modegeschiedenis aan Coco Channel afstaan, wat niet belet dat ze in de jaren twintig en dertig van vorige eeuw stevig furore maakte. Ze was Italiaanse en feministe en dat vormt alvast een eerste parallel met Miuccia Prada.
Verder hadden beide ontwerpsters een voorkeur voor aparte stoffen en prints en hanteerden ze een excentriek kleurenpalet waarbij gedurfde accessoires het ontwerp afmaakten.
Zowel Schiaparelli als Prada onderhielden een band met eigentijdse kunst, de eerste via haar samenwerking met Dali en Cocteau, de tweede langs de Fondazione Prada.
Het Metropolitan Museum of Art in New York laat Schiaparelli en Prada, vanwege hun vele overeenkomsten en ondanks hun leeftijdsverschil een ‘intieme conversatie’ voeren, een oogverblindende tentoonstelling die nog tot augustus loopt.
Zelfontplooiing
Het werk van de Joods-Duitse Dodo (1907-1998) weerspiegelt de dubbelzinnige periode van het interbellum. De wufte combinatie van luxe en decadentie, seksuele extravagantie, de femme fatale die met haar kort geknipte haren toch een androgyn vrouwbeeld uitstraalt, alles zit in de bizarre prenten van grafisch kunstenares Dodo.
Ze werd als Dörte Clara Wolff geboren, na haar diploma van de befaamde Reimann School in Berlijn koos ze al snel voor het ondeugende Dodo als artiestennaam. In 1936 week ze uit naar Londen. Tot eind mei blijft de tentoonstelling in de Kunstbibliotheek van Berlijn om daarna naar het London Jewish museum of Art te verhuizen.
Dat Dodo geen vrouwelijke enkeling was in het vak bewijst het boek ‘Women in Graphic design 1890 – 2012’ van Gerda Breuer en Julia Meer. De auteurs stellen vast dat het vrouwen in hun werk vaak, en voor sommigen vooral, om zelfontplooiing te doen is. Reden waarom de creatieve sectoren zo aantrekkelijk zijn voor vrouwen. Ook al omdat ze als zelfstandig of freelance kunstenaar hun eigen, daarom niet makkelijk, werkschema kunnen bepalen en zo de combinatie met een gezin realiseren. Maar, zo stellen Breuer en Meer vast, kunst eist iedereen meer dan voltijds op, ook vrouwen.
Ondanks de vele vrouwen die grafisch mooi werk leverden, bleef er weinig naam en faam voor hen over. De prachtige uitgave met interviews en afbeeldingen met en door grafische kunstenaressen maakt iets daarvan goed.
Miuccia Prada and Elsa Schiaparelli: soul sisters exhibition
[ad#ad3]