donderdag 14 oktober 2010 – (Marleen De Geest) – Leidinggevenden die gendergelijkheid in hun bedrijf of organisatie promoten zullen daarmee zeker de waardering van vrouwelijke medewerkers oogsten. Maar dat is niet genoeg als het erom gaat andere bedrijven mee te slepen. Financieel bedrijf AXA en de organisatie voor meer vrouwen in het economisch landschap Jump reiken voor de eerste keer de AXA Wo_Men at Work Award uit.
[ad#ad1]
Elke leidinggevende vrouw of man die de gelijke behandeling van vrouwen en mannen in haar of zijn organisatie behartigt en met concrete projecten ondersteunt, verdient extra waardering en inspireert wellicht andere bedrijven om hetzelfde te doen. Want als het vrouwelijk potentieel onderbenut wordt, is dat ook in het nadeel van de onderneming en valt het zelfs nadelig uit voor de globale economie.
AXA en Jump richten voor de eerste keer de AXA Wo_Men@Work Award in om de inzet van managers die gendergelijkheid op een opmerkelijke manier verdedigen te belonen.
Iedereen die aan de criteria voldoet kan zichzelf kandidaat stellen of een andere manager voorgedragen tot 26 oktober. Vanaf dat moment beraadt de jury zich over een shortlist van drie kandidaten waaruit via een online poll vanaf 22 november de Award winnaar wordt aangeduid. De trofee wordt op 9 december uitgereikt.
Van haar kant wijst Catalyst, de Amerikaanse vereniging die vrouwen in het bedrijfsleven ondersteunt, er op hoe belangrijk het is mannen bij genderprogramma’s te betrekken. Aangezien mannen nog steeds de meerderheid vormen in management regionen oefenen ze een enorme invloed uit. Het is zaak hen voor genderdiversiteit te sensibiliseren. Uit onderzoek door Catalyst uitgevoerd blijkt dat mannen die zaak meer genegen zijn wanneer ze een vrouwelijke mentor hadden of nauw met een vrouw samenwerkten. De kans is dan groot dat ze een pleitbezorger worden voor meer vrouwen op strategische posities in het bedrijf.
[ad#ad3]