Mannen in vrouwenbladen, utilitair of romantisch?

Door | november 16, 2011

woensdag 16 november 2011 – (Marleen De Geest) – Hoe vrouwen in mannenbladen in beeld komen is nogal duidelijk. Een Frans marketingbureau bracht nu in kaart hoe de diverse Franse vrouwenbladen de andere helft van de schepping portretteren.

[ad#ad1]

De wereld van vrouwenbladen heeft vele laagjes, naargelang hun doelgroep hebben de magazines telkens een andere manier om naar mannen te kijken. Hij kan echtgenoot, minnaar, beste vriendje of zelfs baas zijn.Mondadori France publicité, de marketing afdeling van de gelijknamige persgroep onderzocht Franse edities van de bladen Be, Biba, Cosmopolitan, Glamour, Elle, Grazia, Madame Figaro en Marie Claire om er de mannelijke identiteit uit af te leiden.Als resultaat groepeerden ze de bladen rond twee elkaar kruisende assen. Op de horizontale as staat de man als object tegenover de man als alter ego van de vrouw. Op de verticale as heeft de ‘charmante prins’ de ‘goede partij’ als tegenpool.
De man kan dus puur utilitair zijn voorgesteld, zowel op vlak van seks als op vlak van geld. Als hij daarentegen ernstig wordt genomen, leeft de man in harmonie met vrouwen en is hij tevens met zijn eigen feminiene trekken verzoend.In Be zijn amper mannen terug te vinden en het blad komt dan ook amper in het onderzoek voor.Cosmopolitan zet de verschillen tussen de sekses dik in de verf. De vrouwen zijn evenwel dominant, dat is het blad aan het vrouwenpubliek van de 21 ste eeuw verplicht, meent het. Dikwijls gaat het in Cosmopolitan over hoe de man in bed is. Of hij de moeite waard is, hangt af van hoe sexy hij voor de dag komt.

Ook Glamour heeft seks als invalshoek maar het blad straalt zelf nog meer girlpower uit. Of de man verleidelijk is, galant en vertrouwenwekkend terwijl hij toch kneedbaar blijft, zijn de criteria waarop hij wordt beoordeeld.

‘Monsieur porte-monnaie’

Madama Figaro is wel degelijk op zoek naar ‘monsieur porte-monnaie’. De man is de jager die ook zijn buit binnenhaalt. Om aan te slaan bij het publiek moet hij de nodige sociale status hebben, of via zijn familie, als ‘zoon van’, of via zijn eigen carrière waarbij hij het minstens tot CEO van een beursgenoteerd bedrijf moet brengen.Rubrieken als ‘Mannen en hun Mysterie’ en ‘De man van mijn Dromen’ zijn karakteristiek voor Biba. Het blad dweept met de ‘gedroomde man’, de levenspartner die tegelijk aanwezig is en toch geheimzinnig blijft. Gelukkig is er Biba als expert om de man-vrouw relatie te ontcijferen.

Marie Claire zet dan weer de archetypen tegenover elkaar, de viriele man tegenover de vrouw op haar vrouwelijkst. Het blad gaat militant voor de gelijkwaardigheid maar benadrukt het onderscheid.

Ook Elle speelt met de archetypen maar haalt de man wel pas binnen als hij ook succesvol is, de alphaman.
Grazia heeft het slechts over mannen die in de spotlights lopen, het verschijnsel man op zich trekt niet de aandacht van het blad.Al bij al laat het onderzoek ‘A la rencontre de l’homme dans la presse féminine’ (pdf) goed zien hoe de vrouwenbladen revanche nemen op de mannenbladen.

[ad#ad3]

 

 

Een reactie achterlaten